همشهری آنلاین: در مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام شد که وزارت بهداشت یکی از پایه‌های جدی توزیع شرکت‌های دانش بنیان در کشور می‌باشد و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان حوزه پزشکی بسیار روان‌ و توسعه یافته‌ است.

امضاء تفاهم نامه

به گزارش همشهري آنلاين، درمراسم امضاي تفاهم‌نامه كه به منظور توسعه بازارهای محصولات دانش بنیان در حوزه پزشکی منعقد شد. وزیر بهداشت از همكاري نزديك بين وزارت بهداشت و معاونت علمي رياست جمهوري سخن گفت و اظهار داشت: همکاری نزدیکي  بين وزارت بهداشت و معاونت علمی رياست جمهوري وجود داشته و دارد و  تفاهم‌نامه‌ای که به امضا می‌رسد، بخشی از همکاری ما با معاونت علمی ریاست جمهوری است. ما با معاونت علمی همکاری گسترده‌ای داریم و معاونت پژوهشی، آموزشی و دانشگاه‌های ما نیز در این همکاری دخیل هستند.

سيد حسن هاشمي افزود: وزارت بهداشت، علی‌رغم همه مسئولیت‌های خطیر و متنوعی که در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌ها دارد، در حوزه تولید علم و فناوری و محصول هم سرآمد بوده است و با توجه به تعداد اعضای هیات علمی، مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی که در وزارت بهداشت وجود دارند، می‌بینیم نه تنها در این وظیفه‌اش کوتاهی نکرده بلکه فراتر از انتظار هم حرکت کرده است.

او  اظهار داشت: اگر بخواهیم تعداد اعضای هیات علمی، مراکز و بودجه‌مان را نسبت به خروجی کار مقایسه کنیم، می‌بینیم که کار مفید و ارزشمندی در سطح داخلی و بین‌المللی انجام شده است.

وزير بهداشت گفت: در تشخیص سهم هر یک از شرکت‌ها برای اینکه محصول‌شان تولید داخل محسوب شود، سخت‌گیری می‌کنیم البته از این نظر در حوزه تجهیزات پزشکی کاملا راضی نیستم و تاکید می‌کنم که نباید راهی را برای سودجویان باز کنیم بلکه باید سخت‌گیری کرده و افق دید برخی شرکایمان را گسترده‌تر کنیم و اجازه ندهیم که برخی با استفاده از رانت‌ها سوءاستفاده کنند.

  • برخلاف گذشته ما كار نمايشي نمي‌كنيم

وزير بهداشت افزود: در دولت يازدهم، بیش از ۱۰۰ داروی جدید وارد بازار شده است، براین اساس برخلاف گذشته که فقط از داروها رونمایی می‌شد و ثری از آن را در بازار نمی‌دیدیم، در اینجا ما کار نمایشی نمی‌کنیم بلکه کارهای عمیقی انجام می‌دهیم که نتیجه‌اش افزایش صادرات، کاهش واردات و وابستگی باشد.

  • بيش از 100 دارو وارد بازار شده است

هاشمي گفت: تاکنون به میزان ۲۰۰۰ میلیارد از محصولات تولید داخل در حوزه سلامت را خرید کرده‌ایم، ماموریت‌مان را به خوبی انجام داده‌ایم اما باید بیشتر به این حوزه توجه کنیم. در عین حال باید توجه کرد که ورود ۱۰۰ داروی جدید به بازار رقم قابل توجهی است به ویژه اگر به ارزش ریالی آن توجه کنیم، اهمیت آن، بیشتر نمایان می‌شود. به طوری که از این طریق در طول ۲.۵ سال گذشته ۱۰ درصد از سهم بازار دارو را که حدود ۴ میلیارد دلار است به تولیدات داخل اختصاص دادیم و میزان تولیدات داخل ما در بازار دارویی کشور به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

  • در توليد دارو سره را از ناسره بايد تشخيص دهيم

وزير بهداشت گفت: هدف‌گذاری ما این است که در سال‌های آتی سهم ریالی تولید داخل را در بازار دارویی افزایش دهیم البته به صادرات هم نگاهی داریم اما هنوز در صنعت صادرات دارو، تجهیزات و خدمات پزشکی دوران بلوغ را طی نکرده‌ایم. البته با این حال شاهد رشد ۲.۵ برابری صادرات‌مان در طول سه سال گذشته بوده‌ایم و امیدوارم باز هم جهشی در این زمینه داشته باشیم. براین اساس با کمک معاونت علمی و فناوری در جهت نوسازی صنعت داروسازی کشور، امکان رقابت صنعت داروسازی در بازارهای خارج از کشور افزایش می‌یابد. در عین حال تاکید می‌کنم که ما در حوزه تولید داخل باید بتوانیم سره را از ناسره تشخیص دهیم؛ یعنی تولیدکننده واقعی را از کسی که مدعی آن است، تشخیص دهیم.

مراسم امضاء تفاهم نامه

  • اظهارات معاون علمی و فناوری رییس جمهور

در اين مراسم، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری هم اظهار داشت: ده هزار میلیارد تومان بازار جدید برای شرکت‌های دانش بنیان با مشارکت دستگاه‌های دولتی و ابزارهای در اختیار هریک از دستگاه‌ها شامل خرید های دولتی و ابزارهای تنظیم بازار ایجاد خواهد شد.
سورنا ستاری گفت: براساس مصوبه دولت ده هزار میلیارد تومان بازار جدید برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد می‌شود که با توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پزشکی، امیدواریم درصد قابل توجهی ای از این فعالیت‌های بازار سازی به شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت اختصاص یابد.

او اظهار داشت:در شرایط فعلی فروش شرکت‌های دانش بنیان حدود دو هزار میلیارد تومان است اما این تفاهم‌نامه در راستای همکاری دو دستگاه در اجرای برنامه دولت برای ایجاد بازارهای جدیدی است که برای تجاری سازی تکنولوژی‌های جدید و ورود محصولات جدید به بازار سلامت است.

  • در حوزه توليد دارو مي‌توانيم روي پاي خود بايستيم

ستاري گفت: در بین شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت شرکت‌های دانش بنیان حوزه پزشکی بسیار روان‌تر و توسعه یافته‌تر است . در حوزه تولید دارو در بازار داخل مي‌توانیم روی پای خودمان بایستیم البته از نظر صادرات مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف کنیم.

معاون علمي و فناوري رييس جمهور افزود: وزارت بهداشت یکی از پایه‌های جدی توزیع شرکت‌های دانش بنیان در کشور است و به خصوص داروها و تجهیزات دانش بنیان زیادی در کشور تولید شده و در این زمینه جهش قابل توجهی داشته ایم.باوجود پیشرفت هایی که در تولید محصولات دانش بنیان داشته ایم در حوزه صادرات نوپا هستیم و باید با رعایت استاندارهای بین المللی تولید دارو، سهم بیشتری از بازارهای خارجی را در اختیار بگیریم.

  • اظهارات رییس سازمان غذا و دارو

در مراسم امضاي تفاهم‌نامه، رییس سازمان غذا و دارو هم ابتدا به برخي از چالش‌ها در حوزه تولید داخلی تجهیزات پزشکی اشاره كرد و اظهار داشت: بعضا برخی ماده اولیه یک دارو را آورده و در کشور بسته‌بندی می‌کنند که ما این کار را به عنوان تولید داخل از سوی یک شرکت دانش‌بنیان قبول نداریم.در زمینه تولید داخل دارو مشکل زیادی در مجوزها نداریم چراکه فرآیندهای آن مشخص است و یک روال منطقی را طی می‌کند به طوری که شاید از ۱۵ تا ۱۶ سال گذشته شیوه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید دارو عدم وجود قانون مشخص بوده است.این در حالی است که کار در تجهیزات پزشکی کم است زیرا بدنه کارشناسی ما با فرآیندها آشنا نیستند البته در صدور مجوز با مشکلات زیادی مواجه نیستیم.

دكتر رسول ديناروند گفت: گاهی در حوزه تجهیزات پزشکی شاهد هستیم که به نام تولید داخل اقدامی انجام می‌دهند که واقعا تولید داخل نیست. به طوری که در برخی محصولات شاهدیم که فقط برچسب تولید داخل را روی آن می‌زنند و حتی مونتاژ هم در ایران انجام نمی‌شود. در عین حال در برخی موارد محصول را در ایران مونتاژ می‌کنند و به اسم تولید داخل روانه بازار می‌کنند که ما این دو مرحله را تولید داخل محسوب نمی‌کنیم.

 او  افزود: مرحله دیگر ساخت محصول در داخل است. البته زمانی که می‌گوییم «ساخت» منظورمان ساخت همه قطعات نیست؛ زیرا در بهترین کارخانه‌های تجهیزات پزشکی دنیا هم همه قطعات را خودشان نمی‌سازند.هنوز در حوزه دارو هم بعضا شاهد چنین اقداماتی هستیم، گفت: به عنوان مثال برخی مواد اولیه دارو را از چین وارد کرده و در کشور آن را بسته‌بندی می‌کنند اما ما این کار را قبول نداریم و این کار تولید از سوی یک شرکت دانش بنیان محسوب نمی‌شود البته خیلی‌ها با انجام چنین اقداماتی خودشان را بزرگ کرده‌اند اما از نظر ما این اقدام کار شرکت‌های دانش‌بنیان نیست.

کد خبر 352553

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha